Kontakt    

Zarządzanie ochroną zdrowia

Zarządzanie ochroną zdrowia i zarządzanie w ochronie zdrowia to dwa uzupełniające się aspekty podobnej dyscypliny życia. Pierwsze z nich to zarządzanie systemem, tworzenie warunków dla prawidłowego funkcjonowania placówek medycznych, szpitali i przychodni, aby mogły realizować postawione przed nimi zadania. Dla tego celu konieczne jest zbudowanie ram prawnych, zasad wzajemnej współpracy, reguł przepływu środków pieniężnych i podjęcie decyzji na temat kształtu systemu opieki zdrowotnej. Tego kto finansuje świadczenia zdrowotne (państwo czy sam obywatel), w jakich warunkach, na jakich zasadach i we współpracy z jakimi pośrednikami (jednym lub wieloma płatnikami). 

Drugie z tych pojęć dotyczy samej instytucji opieki zdrowotnej, działającej na rynku ochrony zdrowia. W jej centrum zainteresowań pojawią się takie aspekty jak zarządzanie zasobami (w tym także kadrowymi, finansowymi, infrastrukturą, czasem), pozyskiwanie środków finansowych na funkcjonowanie, budowanie relacji z interesariuszami (w tym politycznymi), a także - co wydaje się często niedoceniane - budowanie relacji z pacjentami, bezpośrednimi lub pośrednimi odbiorcami usług medycznych. 

Funkcjonowanie systemów opieki zdrowotnej i podmiotów leczniczych na całym świecie poddane jest podobnym zasadom, takim jak potrzeba sprawowania opieki nad chorymi w czasie gdy wymagają świadczeń medycznych, realizowanie działań profilaktycznych, inicjowania innowacji organizacyjnych i technologicznych. Aby sprostać tym zadaniom placówka medyczna i twórcy systemu ochrony zdrowia muszą korzystać z doświadczenia osób, menedżerów, praktyków, dla których ochrona zdrowia nie jest jednym z wielu obszarów zainteresowania, bowiem udowodniono wielokrotnie że różni się ona od innych dziedzin, takich jak bankowość czy produkcja przemysłowa. Menedżerowie opieki zdrowotnej jako profesjonaliści którzy potrafią poruszać się w warunkach rynku usług medycznych, często zderegulowanego przez systemy polityki zdrowotnej, umieją realizować zarówno potrzeby pacjentów, którym się opiekują, pracowników których zatrudniają, ale też otoczenia organizacyjnego szpitala czy przychodni. Ta trudna sztuka nie udaje się często tym, którzy nie rozumieją specyfiki zarządzania w branży medycznej.

Publikacje: